Wednesday

KAYU HUJAN PANAS ATAU KAYU TAS ASLI DARI SARAWAK

HARGA BAGI KAYU TAS ATAU HUJAN PANAS ASLI SARAWAK
panjang = 3 kaki (sepasang - jantan(panjang 3 kaki )dan betina(panjang 3 kaki)

penghantaran ke seluruh malaysia dan singapore.
1 pasang = RM150.00
2 pasang = RM250.00
3 pasang = RM350.00
4 pasang = RM450.00
5 pasang = RM530.00

MAKLUMAT KAYU TAS ATAU HUJAN PANAS ASLI SARAWAK



Kayu Tas juga dikenali dengan nama:
Lakum, Limpanas, Ujan Panas, Kayu Penunduk, dan kayu Tas.

Spesis kayu ini yang banyak tumbuh ditanah berbukit di Sarawak dan hutan Borneo rata-ratanya memiliki warna kulit Kayu yang lebih kurang sama. Akan Tetapi ada beberapa jenis Kayu Tas atau penunduk. Lebih dikenali dengan Penunduk Hitam dan Putih.
Di Sarawak Kayu Tas dikenali dengan nama Limpanas Laki dan Limpanas Bini. Perbezaannya adalah warna Kulit Kayunya. Warna Hitam adalah Tas Jantan dan Kulit Putih Tas Betina. Manakala spesis Kayu Tas yang payah nak jumpa adalah Kayu Tas jenis Merah dan Kayu Tas Jenis Kuning.

Untuk mengenali Kayu Tas adalah melalui Bau kulit Kayunya. Kalau Kayu Tas Sarawak baunya seakan Bau rempah,mint atau berbau wangi. Kalau nak tahu Baunya Siatkan sedikit kulitnya dan cium baunya untuk mempastikan ianya ada memiliki bau yang dihuraikan diatas.

KHASIAT KAYU TAS ATAU KAYU HUJAN PANAS
Dari segi Khasiat Kayu Tas atau Penunduk, Ia mampu menundukkan Binatang buas serta binatang berbisa, ada juga mengatakan ia mampu untuk menundukkan manusia yang berhati seperti binatang juga. Bagi kaum penan, mereka akan membakar Kulit kayu tas betina untuk menghalau makhluk halus.

AWAS
Sekiranya pukulan kayu tas ini terkena manusia adalah di kuatiri akan menjadi mandul seumur hidup ( tas jantan)..dan penawarnya ialah rendaman air kayu tas betina.....Wallahualam...

KEGUNAAN KAYU TAS
  • dibuat mata cincin
  • tongkat
  • dibuat tali pinggang untuk memasuki hutan
  • tasbih

SEKIRANYA anda berminat untuk meiliki kayu tas atau kayu hujan panas boleh menghubungi saya
Encik Adii
013 8494242